Wednesday, September 05, 2012

Cara yang betul melaporkan masalah atau aduan streamyx


Internet sering terputus? Terlalu perlahan? Tidak berpuas hati dengan perkhidmatan streamyx? Sudah tentu ramai pengguna internet di malaysia yang sering menghadapi masalah kerosakan alat dan sebagainya yang boleh menyebabkan talian internet menggunakan perkhidmatan TM Net streamyx begitu menghampakan. Sebelum melaporkan sebarang masalah, pastikan caranya betul dan tidak menghampakan anda semula. Siapa tidak marah kalau 100 dah pun call, report dah pun dibuat, tapi tiada tindakan susulan oleh kontraktor TM Streamyx? Mungkin ada salah dan silap anda sendiri. Terdapat pautan (link) di bawah bagi artikel yang menerangkan beberapa sebab tertentu internet boleh menjadi terlalu perlahan atau tiada lansung sambungan; dari segi perisian dan peralatan.
Teruskan bacaan bagi mengetahui cara yang betul untuk laporkan masalah tersebut…
Info
  • Perlu anda ketahui, setiap laporan yang diterima oleh bahagian teknikal TM net sepatutnya memerlukan nombor report bagi rujukan semula pihak TM dan anda sendiri. Number report ini akan diberi setelah selesai anda membuat asas semakan kerosakan (troubleshooting) pada peralatan tertentu. Biasanya anda dikehendaki membuat direct connection iaitu tanpa menggunakan splitter, terus pasang kabel telefon pada modem.
  • Pihak TM akan menghantar subkontraktor yang telah dilantik pada permulaan bagi memeriksa alat modem mahupun PC anda sendiri. Jadi, tidak semestinya masalah anda dapat diperbetulkan on-the-spot oleh kontraktor yang dihantar. Nombor report berguna untuk menghubungi semula pihak TM dan merujuk kembali masalah yang sama berdasarkan nombor report.
  • Pihak TM sedaya upaya cuba untuk menyelesaikan masalah anda namun sering kali juga pihak TM membuat kesilapan dengan menganggap semua pemilik streamyx lansung tidak tahu mengenai cara untuk troubleshoot masalah network. Jadi ini akan mengambil sedikit masa, anda diharapkan bersabar.
  • Bantuan teknikal sering kali mendapat aduan dan boleh dikatakan setiap hari pasti tidak kurang dari  100 aduan diterima. Jadi anda harus bersabar dalam melaporkan masalah. Namun tidaklah ini bermaksud anda perlu menghabiskan 30 minit bagi mendapat satu laporan dari pihak TM dan juga untuk mendapatkan nombor report.
  • Pihak TM hanya bersetuju untuk menghantar kontraktor teknikal ke kediaman anda setelah yakin bahawa masalah yang timbul adalah akibat dari masalah peralatan bukan perisian mahupun setting (tetapan) tertentu.
Langkah yang betul
  1. Kenal pasti punca masalah. Anda boleh rujuk link di bawah beberapa cara troubleshooting bagi perisian dan peralatan yang sering menggangu talian internet anda.
  2. Tanya dirisendiri, apakah anda mahu kontraktor terus datang sendiri untuk memeriksa masalah? atau anda hanya mahu bantuan untuk mencuba baik pulih sendiri? Jika mahukan kontraktor TM turun menyelesaikan masalah sendiri, ikut langkah 4 abaikan langkah 5.
  3. Call 100 dan pilih untuk melaporkan kerosakan teknikal.
  4. Selepas menjawab soalan berbentuk butiran peribadi dan akuan Streamyx, maklum kepada Operator TM bahawa anda menghadapi masalah modem. Katakan kepada Operator TM bawa modem tersebut mempunyai masalah setelah beberapa ketika anda menutup dan membuka kembali. Nyatakan kepada operator bahawa anda telah membuat sambungan secara terus tanpa menggunakan splitter. Beri maklumat jenis modem dan nyatakan anda mahu bantuan teknikal untuk datang sendiri untuk menyelesaikannya. Pastikan anda mendapat nombor report bagi masalah kerosakan yang dilaporkan.
  5. Maklumkan kepada Operator yang menjawab panggilan anda yang anda perlu tahu beberapa perkara untuk membaik pulis sendiri masalah internet anda. Tiada nombor report bagi bantuan seperti ini diperlukan.
PENTING!
Ramai pengguna yang mengabaikan nombor report dan tidak tahu lansung pentingnya nombor report masalah streamyx. Menjadi salah anda sendiri jika berharap pihak TM untuk menghantar kontraktor datang untuk membaik pulih tanpa usaha untuk mendapatkan nombor report semasa melaporkan masalah streamyx di talian 100 kerana kontraktor TM tidak akan dihantar ke rumah anda selagi tiada nombor report ini. Nombor report amatlah berguna sekiranya masalah yang dihadapi masih belum dapat diselesaikan dalam tempoh 24 jam dari waktu laporan kerosakan dibuat. Gunalah nombor report yang sama sehingga anda pasti masalah tak berlaku lagi.
ADUAN
Jika masih berlaku dan berlarutan hingga ke beberapa hari atau lebih dari seminggu, guna nombor report tersebut dan laporkan kepada pihak TM kembali, namun sekiranya ia berlarut terlalu lama tanpa tindakan, anda boleh melaporkan masalah ini kepada SKMM. Anda boleh menghatar aduan melalui email di alamat :aduanskmm@cmc.gov.my atau layari web SKMM di http://www.skmm.gov.my/
Ps; adalah menjadi hak anda sebagai pengguna untuk mendapatkan perkhidmatan tanpa gangguan setimpal dengan bayaran yang dikenakan ;) Setuju bukan?

135 comments:

  1. terima kasih ..sangat membantu ;)

    ReplyDelete
  2. unifi saya ok,nak call in out tak boleh

    ReplyDelete
  3. streamyx kat rumah saya dah rosak selama seminggu , saya dah banyak kali buat laporan kat tm tetapi x de ape ape tindakan yang dibuat . ape yang perlu saya lakukan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cabut cable wifi tm then campak masuk gaung

      Delete
    2. savageπŸ€£πŸ€£πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚

      Delete
    3. Saya banyak kali call 100 tiada response.. Saya nak buat aduan internet problem ada tanda merah banyak kali juga off Dan on kan masih terap sama... Eemmm

      Delete
    4. Saya pun masala sama da call 6 kali da. Sampai 6 hari x dak internet .dia tak mai lagi...kelas online pun susah .nak cancel da

      Delete
    5. Aku pon pernah ker tapi pembaikan cepat.. Cuba tidak kepuasan hati line macam sial bil tiap tiap bulan bayar.. Tapi line macam siput.. Rasa nya siput lagi laju.. Dah banyak kali buat aduan tapi masih macam tu juga.. Mengecewakan

      Delete
  4. fast respond but still no solution

    ReplyDelete
  5. mohon pihak TM cepatkan pemasangan moderm streamyx di kediaman kami...datfar sblm mac lagi tp sehingga hari ini masih x selesai lg

    ReplyDelete
  6. saya nak upgrade 8mbps di kawasan saya secepatnya... Sabah, Beaufort, Kg Luagan Sanginan....

    ReplyDelete
  7. TM ni knpa ah? register bulan lalu, smpai skrg x dtg2 psang lgi??? call ckp mgkn dtg dlm mggu dpan tpi ni dah brpa mnggu wehhh

    ReplyDelete
  8. pukimak TM. pkerja pemalas? makan gaji buta?

    ReplyDelete
  9. pukimak TM. pkerja pemalas? makan gaji buta?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul malas Dan bodoh...wayar kat luar rumah putus Kata customer service saya tak angkat Telefon.siapa tak panas dah dua minggu

      Delete
  10. i pun mengalami masalah internet kerap putus putus 3 bulan... call 100 pun dah berapa puluh kali dah.. subkontraktor mari rumah check pun tak tahu berapa kali.. akhirnya apa tak settle bg i... masalah internet putus putus pun sama .. hari hari pun kenal mengalami masalah ini... tiap bulan bayar rm140 utk 4mb... tapi internet hari hari mengalami masalah... kalau bg u ... u boleh macam mana.... harap boleh dapat feed back...

    ReplyDelete
    Replies
    1. aa sama la.. i dapat itu masalah juga.. so ada apa2 yg TM selesaikan ke setakat ini

      Delete
    2. aa sama la.. i dapat itu masalah juga.. so ada apa2 yg TM selesaikan ke setakat ini

      Delete
    3. sama lah saya pon.. dah naik penat call 100.. modem dah baru ape segale.. subcon dtg pon tengok2 cam kude pastu balik.. internet camtu juga.. call balik 100 nak tanya status report.. katanya dah tutup and dah selesai masalah.. selesai kepala kuda dia.. bayar, bayar jugak.. tapi.. hampa btul aku.. kalau ade SP lain yg ok, mmg tak pakai dah tm ni.. gaji besau besau.. tapi technician tak ckup.. apa salah dari gaji kasi org atas tu besau2( nak pi mana)lebih baik tambahkan lagi tenaga mahir dalam bahagian technician.. kalau report kat kawasan aku jer dah 200.. subcon ade 4 org.. natang ape nak selesai masalah

      Delete
    4. Saya cadangkan tuan-tuan buat aduan kepada SKMM tentang masalah tuan-tuan tu. Report beramai-ramai lebih baik. Memang kita rasa sakit hati, bayar utk 4Mbps tapi dapat kelajuan below 1Mbps..
      Memang pukimakk Telekom ni. Kami pengguna yg membayar. Servis macam sial. Tak berkatlah korang (telekom) makan duit kami.. aamiin..

      Delete
  11. i pun mengalami masalah internet kerap putus putus 3 bulan... call 100 pun dah berapa puluh kali dah.. subkontraktor mari rumah check pun tak tahu berapa kali.. akhirnya apa tak settle bg i... masalah internet putus putus pun sama .. hari hari pun kenal mengalami masalah ini... tiap bulan bayar rm140 utk 4mb... tapi internet hari hari mengalami masalah... kalau bg u ... u boleh macam mana.... harap boleh dapat feed back...

    ReplyDelete
  12. Ya memang betul kata org, Kontraktor TM mmg PEMALAS, PENIPU, PUKIMAK & MAKAN GAJI BUTA. AKU HARAMKAN duit yg aku bayar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong 10000%... Memang pemalas. Sepatutnya ada akhta yg boleh menyaman TM ni.. KErja Sambil Lewa.. Aku Wakil Semenanjung HARAMkan JUGa DUit Bill tu..

      Delete
  13. Dah byk kali call tm utk tukar modem rosak..tapi sampai skrg pihak kontraktor belum datang..dah nk masuk 4hari dah..bil ckup bulan nak..haram jadah betul la...

    ReplyDelete
  14. Err....
    kalau dah treamyx down, line telefon pun takder bunyi langsung. nak call nombo 100 tu camner ekk??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Situasi sama mcm saya skrg..dekat modem cuma wifi yg mnyala..lain2 xde..nk call out guna line telefon langsung xde bunyi...

      Delete
    2. Saya ni dah la pengguna internet atas urusan kerja...sedih la cm ni..

      Delete
    3. Salam..NK tnye klu kte tukar yg baru kne byr kew

      Delete
  15. Sama lah..streamyx 4mbps kat taman baru ni..highlight taman mewah, jasin ni sering kali putus..berbuih2 buat laporan..sama jer..xtolah pamasalah streamyx ni..mengecewakan..

    ReplyDelete
  16. LAYANAN DI KAUNTER TAK MESRA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tk mesra kenapa..nak suruh dia peluk ker..baru nmpak mesra..aduhai

      Delete




  17. Tuan
    PER: PERMASALAHAN RUNGUTAN PENGGUNA UNTUK PEMOTONGAN TELEFON PEJABAT PERNIAGAAN

    Perkara diatas adalah dirujuk,

    1. Pada tarikh 20hb Oct 2015 @ jam lebih kurang 10.00 am,saya telah pergi ke TM Taiping atas urusan pemotongan telefon bernombor 05 805 6430 yang beralamat 127,Jalan Kota,34000 Taiping,Perak - (Premis Kedai Perniagaan)
    2. Urusan ini telah pun selesai dan berjaya dipotong,manakala talian yang bernombor 05 806 6102 yang beralamat di no 27,Bangunan Arked Mara,Jalan Panggong Wayang,Taiping,tidak boleh berurusan seterusnya oleh kerana pegawai TM meminta saya membawa salinan SSM @ salinan kad pengenalan untuk berurusan selanjutnya tanpa memberitahu untuk membawa cop perniagaan
    3. Maka pada 21hb Oct jam lebih kurang jam 10.30 am,saya telah pergi untuk buat kali kedua untuk membuat urusan ini tapi malangnya tidak boleh diselesaikan oleh kerana mengikut penjelasan peg kaunter TM yg berkenaan, borang yang tidak dicop maka tidak dapat diproses untuk pemotongan
    4. Saya telah berusaha berjumpa pengurus TM disitu untuk menjelaskan situasi yg sebenar agar permohonan ini dapat memudahkan saya untuk berurusan.malang nya pengurus yang berkenaan tidak ada dan seterusnya dapat berjumpa dengan penyelia
    5. Setelah berjumpa penyelia tersebut,saya amat berasa hampa dan kecewa oleh kerana peg tersebut tidak dapat berbuat untuk memproses pemotongan tersebut sebalik nya memberitahu akan membantu saya menghantar pegawainya ke rumah untuk mendapatkan cop
    6. Bagi saya kenyataan ini nampaknya seperti berbaur sesuatu yang seakan memperli saya untuk memudahkan dan menyenangkan hati saya
    7. Untuk makluman tuan/puan,Bangunan Arkedmara Taiping, dalam proses pengubahsuaian luaran dan dalaman oleh itu penyewa2 dikehendaki keluar untuk sementara waktu
    8. Pemotongan segera harus dilakukan oleh sebab khuatir akan ada orang yang tidak bertanggongjawab dari menggunakan talian ini secara haram,memandangkan peti menempatkan bahagian sambongan di tingkat 2,sepatutnya di kunci tetapi tidak dikunci






    Oleh sebab2 yang sedemikian,

    a. Saya terpaksa berulang alik sejauh 28.8 km dari rumah untuk ke pejabat TM yang terletak di Bandar Taiping sebanyak 3 kali pada tarikh 19hb Oct / 20hb Oct / 21hb Oct 2015 ( iaitu 28km x 3 = 76km )
    b. Tidak menjelaskan secara terperinci apakah item yang perlu dibawa semasa berurusan untuk pemotongan talian TM yang didaftarkan atas nama syarikat pada 20/10/2015
    c. Menghadapi masalah parker kereta untuk berurusan dengan TM
    d. Terpaksa pergi untuk kali ketiga pada 21hb Oct 2015 untuk menyelesaikan masalah pemotongan ini

    Diatas perkara ini,

    Saya bercadang pada Tuan/Puan,supaya utk syarat2 yang tertentu berurusan dengan TM dapat kelonggaran sedikit diatas sebab2 yang yang difikirkan menasabah tanpa menyusahkan pelanggan

    Dan bercadang juga mendisiplin anggota kerja yg berurusan dengan pelanggan dengan mengucapkan “Selamat Pagi Atau Selamat Datang atau Mengucapkan Salam pada yg beragama Islam” sambil memberi senyuman agar nampak lebih baik bersopan dan lebih mesra

    Untuk makluman tuan/puan semasa saya berurusan tempohari,tiada ternampak akan ada ciri2 yang saya nyatakan seperti diatas

    Dengan dukacitanya disini,

    Saya ingin memprotes dengan keputusan untuk bercadang akan tidak lagi mahu mengambil khidmat perhubungan TM dimasa masa akan datang dan berhasrat untuk membuat pemotongan talian saya di rumah yang bernombor 05 858 1419 dan juga talian pejabat saya di Ipoh yang berdaftar atas nama FATHONAH GLOBAL SDN BHD di talian 05 – 3122787 di Komplek Megoplek Ipoh,Pk

    Saya juga ingin tahu maklum balas dan penjelasan dari pihak tuan (secara bersurat) sebagai menjawab surat aduan saya ini dan jika tiada jawapan apa apa selepas ini maka pada 1hb Disember 2015 saya akan menamatkan semua talian perkhidmatan TM sebagai pelanggan tuan/ puan


    Sekian terima kasih

    ReplyDelete
  18. INTERNET TM DI KG MATANG ROAD,34750 MATANG PON SERUPA,KADANG TERPUTUS LINE BUAT SEKETIKA DALAM MASA 20 SAAT KADANG2 SETENGAH JAM .. PERKHIDMATAN MENGECEWAKAN

    ReplyDelete
  19. INTERNET TM DI KG MATANG ROAD,34750 MATANG PON SERUPA,KADANG TERPUTUS LINE BUAT SEKETIKA DALAM MASA 20 SAAT KADANG2 SETENGAH JAM .. PERKHIDMATAN MENGECEWAKAN

    ReplyDelete




  20. Tuan
    PER: PERMASALAHAN RUNGUTAN PENGGUNA UNTUK PEMOTONGAN TELEFON PEJABAT PERNIAGAAN

    Perkara diatas adalah dirujuk,

    1. Pada tarikh 20hb Oct 2015 @ jam lebih kurang 10.00 am,saya telah pergi ke TM Taiping atas urusan pemotongan telefon bernombor 05 805 6430 yang beralamat 127,Jalan Kota,34000 Taiping,Perak - (Premis Kedai Perniagaan)
    2. Urusan ini telah pun selesai dan berjaya dipotong,manakala talian yang bernombor 05 806 6102 yang beralamat di no 27,Bangunan Arked Mara,Jalan Panggong Wayang,Taiping,tidak boleh berurusan seterusnya oleh kerana pegawai TM meminta saya membawa salinan SSM @ salinan kad pengenalan untuk berurusan selanjutnya tanpa memberitahu untuk membawa cop perniagaan
    3. Maka pada 21hb Oct jam lebih kurang jam 10.30 am,saya telah pergi untuk buat kali kedua untuk membuat urusan ini tapi malangnya tidak boleh diselesaikan oleh kerana mengikut penjelasan peg kaunter TM yg berkenaan, borang yang tidak dicop maka tidak dapat diproses untuk pemotongan
    4. Saya telah berusaha berjumpa pengurus TM disitu untuk menjelaskan situasi yg sebenar agar permohonan ini dapat memudahkan saya untuk berurusan.malang nya pengurus yang berkenaan tidak ada dan seterusnya dapat berjumpa dengan penyelia
    5. Setelah berjumpa penyelia tersebut,saya amat berasa hampa dan kecewa oleh kerana peg tersebut tidak dapat berbuat untuk memproses pemotongan tersebut sebalik nya memberitahu akan membantu saya menghantar pegawainya ke rumah untuk mendapatkan cop
    6. Bagi saya kenyataan ini nampaknya seperti berbaur sesuatu yang seakan memperli saya untuk memudahkan dan menyenangkan hati saya
    7. Untuk makluman tuan/puan,Bangunan Arkedmara Taiping, dalam proses pengubahsuaian luaran dan dalaman oleh itu penyewa2 dikehendaki keluar untuk sementara waktu
    8. Pemotongan segera harus dilakukan oleh sebab khuatir akan ada orang yang tidak bertanggongjawab dari menggunakan talian ini secara haram,memandangkan peti menempatkan bahagian sambongan di tingkat 2,sepatutnya di kunci tetapi tidak dikunci






    Oleh sebab2 yang sedemikian,

    a. Saya terpaksa berulang alik sejauh 28.8 km dari rumah untuk ke pejabat TM yang terletak di Bandar Taiping sebanyak 3 kali pada tarikh 19hb Oct / 20hb Oct / 21hb Oct 2015 ( iaitu 28km x 3 = 76km )
    b. Tidak menjelaskan secara terperinci apakah item yang perlu dibawa semasa berurusan untuk pemotongan talian TM yang didaftarkan atas nama syarikat pada 20/10/2015
    c. Menghadapi masalah parker kereta untuk berurusan dengan TM
    d. Terpaksa pergi untuk kali ketiga pada 21hb Oct 2015 untuk menyelesaikan masalah pemotongan ini

    Diatas perkara ini,

    Saya bercadang pada Tuan/Puan,supaya utk syarat2 yang tertentu berurusan dengan TM dapat kelonggaran sedikit diatas sebab2 yang yang difikirkan menasabah tanpa menyusahkan pelanggan

    Dan bercadang juga mendisiplin anggota kerja yg berurusan dengan pelanggan dengan mengucapkan “Selamat Pagi Atau Selamat Datang atau Mengucapkan Salam pada yg beragama Islam” sambil memberi senyuman agar nampak lebih baik bersopan dan lebih mesra

    Untuk makluman tuan/puan semasa saya berurusan tempohari,tiada ternampak akan ada ciri2 yang saya nyatakan seperti diatas

    Dengan dukacitanya disini,

    Saya ingin memprotes dengan keputusan untuk bercadang akan tidak lagi mahu mengambil khidmat perhubungan TM dimasa masa akan datang dan berhasrat untuk membuat pemotongan talian saya di rumah yang bernombor 05 858 1419 dan juga talian pejabat saya di Ipoh yang berdaftar atas nama FATHONAH GLOBAL SDN BHD di talian 05 – 3122787 di Komplek Megoplek Ipoh,Pk

    Saya juga ingin tahu maklum balas dan penjelasan dari pihak tuan (secara bersurat) sebagai menjawab surat aduan saya ini dan jika tiada jawapan apa apa selepas ini maka pada 1hb Disember 2015 saya akan menamatkan semua talian perkhidmatan TM sebagai pelanggan tuan/ puan


    Sekian terima kasih

    ReplyDelete
  21. Rumah ak yang keenam dalam lorong, pada permulaan lorong ad tiang telefon dan kotak hitam TM, tiang telefon pon dipacak 2 tiang je dalam lrong tu, aku dulu pakai unifi, suh terminate sebab unifi xda situ dan mohon streamyx, lepas mohon di cakap pula nak tarik wayar telefon tu jauh dari rumah, jauh apebenda nye 50m je dari umah tiang ke 2, 100m xsampai dari kotak hitam.. kontraktor cakap dia xboleh buat sebab tiang xde, lepas tu dia bagitahu, kalau aku sanggup bayar rm400-500 dia boleh buat.. palebatak dia rm400-500 dia mntak baru bleh buat? kabel tu TM bekalkan kepada dia kan? pastu apesal mintak duit dgan aku, lepas dapat duit dgan aku, dorang pi klaim plak dengan TM? makan duit haram ke ape? panas hatila.. selang 3 buah rumah dari umah ak ad je internet n telefon.. so? apesal xleh tarik plak ke rumah aku? AREA KAMPUNG DELEK KANAN KLANG! ak kol 100 pon pempuan tu cakap mcm aku ni orang bodoh je.. puiiiiiiii

    ReplyDelete
  22. Mintak Ahli parlimen tolong Naikan MAsalah Rakyat dengan Telekom Malaysia ni ke Dewan Parlimen. Ape nak Jadi TM ni.. mintak ada pindaan akhta yg boleh menyaman TM ni.. Sbb bayar bill tak Berbaloi.. Makan duit haram

    ReplyDelete
  23. pekerja TM mmang mkn gji buta pn..wifi aku dh 3 mnggu xbleh guna..buat report mcm buat report kt kayu..kimak tol..

    ReplyDelete
  24. ehh bodoh kenapa line wifi di tawau ni putus putus....1 bulan suda ni...

    ReplyDelete
  25. kimak la kau tm....kami buat dah banyak kali tapi tidak di layan....babi la kau kami bayar ba line ni kimak jugak kau tm sial babi babi babi babi babi babi babi babi babi babi....BODOH BAGUS MATI SEMUANYA

    ReplyDelete
  26. dail 100 dekat setengah jam tak da orang angkat siapa yang kena bayar line telefon handphone aku ni...

    ReplyDelete
  27. boleh tak nak tanya ?
    modem internet kt rumah sy ok cuma tak detect dekat handphone and pc ?? mybe tersilap hide access point ... can someone help me ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena reset modem tu dan setting lain...lepas setting call 100 minta reset port..

      Delete
    2. kena reset modem tu dan setting lain...lepas setting call 100 minta reset port..

      Delete
  28. Line wifi full... Tapi xleh guna...

    ReplyDelete
  29. Line wifi full... Tapi xleh guna...

    ReplyDelete
  30. tm.....xleh p.....rumah i sudah rosak3 minggu lebih.......lepor 4 kali.lebih dah......xbaik baik lagi.....adik nak bt kerja kolah pakai komputer x leh.......talian rumah pun rosak pelangan niaga telephone xmasuk.....semua jam.......

    ReplyDelete
  31. babi line mcm pantek... nk wat mende pon x bleh... tutop je la company tu

    ReplyDelete
  32. Saya pergi ke kedai tmpoint di puchong utk tempahan line telepon serta internet dikawasan kg seri aman lorong bistari 3 bt 13 puchong.
    Pada mulanya diberitahu kawasan itu dibekalkan dgn stremex 8 g.
    Dua hari kemudian saya terima tel dari tm point puchong bagitahu kawasan ini cuma di bekalkan 1 g saja.
    Saya petnah guna 1 g tapi talian amat lembab.
    Apakah ada kaedah lain yg boleh membantu saya.
    Kawasan ini saya difahamkan ada dibekalkan unfi tapi semua talian telah penuh,utk memohon mungkin mengambil masa berahun.
    Apakah caranya utk membantu masalah ini.

    ReplyDelete
  33. Saya pergi ke kedai tmpoint di puchong utk tempahan line telepon serta internet dikawasan kg seri aman lorong bistari 3 bt 13 puchong.
    Pada mulanya diberitahu kawasan itu dibekalkan dgn stremex 8 g.
    Dua hari kemudian saya terima tel dari tm point puchong bagitahu kawasan ini cuma di bekalkan 1 g saja.
    Saya petnah guna 1 g tapi talian amat lembab.
    Apakah ada kaedah lain yg boleh membantu saya.
    Kawasan ini saya difahamkan ada dibekalkan unfi tapi semua talian telah penuh,utk memohon mungkin mengambil masa berahun.
    Apakah caranya utk membantu masalah ini.

    ReplyDelete
  34. Saya pergi ke kedai tmpoint di puchong utk tempahan line telepon serta internet dikawasan kg seri aman lorong bistari 3 bt 13 puchong.
    Pada mulanya diberitahu kawasan itu dibekalkan dgn stremex 8 g.
    Dua hari kemudian saya terima tel dari tm point puchong bagitahu kawasan ini cuma di bekalkan 1 g saja.
    Saya petnah guna 1 g tapi talian amat lembab.
    Apakah ada kaedah lain yg boleh membantu saya.
    Kawasan ini saya difahamkan ada dibekalkan unfi tapi semua talian telah penuh,utk memohon mungkin mengambil masa berahun.
    Apakah caranya utk membantu masalah ini.

    ReplyDelete
  35. saya membuat laporan kerosakan pada 21/8/16 tetapi sehingga 21/10/10 tidak ada apa tindakan yg pihak TM ambil

    ReplyDelete
  36. Wifi internet saya tak dapat connect di hp dan pc.semua lampu ok tp tak dapat guna. Telfon pulak selalu bunyi bising. Bawak modem ke tm semua ok .. Tapi bila setup kat rumah.. Tak dapat pula... Apa yg patut dibuat? Sy dah cuba guna splitter baru tp tak boleh jugak

    ReplyDelete
  37. Tm ni mmg celaka la. Servis macam taik. Bil x pernah lewat. Tapi tang nk bg Servis kt org mmg Haram jadah. Berapa kali nak delay bodo??? Jari tengah ku hadiahkan untuk TM...

    ReplyDelete
  38. Babi tm nie.. beli 4mbs,tgk youtube 50kbs ja.. musibat makan duit haram semua org tm

    ReplyDelete
  39. Babi tm nie.. beli 4mbs,tgk youtube 50kbs ja.. musibat makan duit haram semua org tm

    ReplyDelete
  40. Ni kira 4 kali aku menunggu installer nk dtg...dh dtg tengok2 dn buat muka tk siap kemudian blah... pergi tm jumpa kuanter buat2 mcm tk brsalah... byk tanya plak apa yg jadi pada pelanggan... apa nk dijawab?? Setuasi pon tk tau.. menunggu mcm hantu... kerja dgn tm memang tk berkah gaji... layanan cam haram.. semua mcm haram jadah...puiiiiii...!!!

    ReplyDelete
  41. Assalamualaikum dan salam sejahtera...internet di rumah menggunakan pakej 8mbps...tapi slow...bila buat speed test cuma dapat 0.8 sahaja...x smpai separuh pon...duduk di area simpang , taiping , perak...adakah mmg trdapat masalah di kawasan ini atau faktor2 yg lain ...sekian

    ReplyDelete
  42. saya pakai unifi 30mbps tp speed skrg dah xsmpai 30mbps cuma 28mbps...bolehkah sy buat report atau buat pngurangan byran??

    ReplyDelete
  43. Saya dah report 2 kali dalam 2 Hari ni,sebab Kabel luar rumah saya putus,samapai sekarang xde technician yg dtg atau call.tension laa

    ReplyDelete
  44. Sudah banyak Kali dah saya buat laporan dan follow up report. Disappointed with the service from TM. More than 1months can not solve the problem. My phone n streamyx from 28.1.17-10.3.17 still in " out of service ". Good respon from operator but no solution. No technical site person to check n repair but hv report....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dorang ade kje kosong bahagian technician kowt. Cuba korang mintak. Mne tau dpt. Hehe

      Delete
  45. Asalamualaikum.. nak tanya la. Kenapa wifi rumah slow even aku sorang je yg pakai? Minta tolong troubleshoot nie, mungkin masalah dtg dr rumah aku sendiri kowt. Sbb ramai yg duduk rumah nie. Tp time sume org xde dkt rumah aku sorg je yg gune wifi slow jgak. Pelik. Sbb x bayar ke, hari nie baru brape hari bulan. Besenye wifi slow time last2 minit nak kena bayar je. Pls tolong. X tau la ape punce dia

    ReplyDelete
  46. cmne nk buat report telefon rosak? guna Internet?

    ReplyDelete
  47. Aku doakan biar tm ni jd mcm tnb..kena godak dgn china..bru berakal tm ni.cas mahal hamjadah. Bayar 2Mbps nk dpt 1.3mbps mcm nk mtk nyawa.reason dia kawasan ni still pakai cable copper.dahtu xreti nk upgrade?yg dealer pon haram jadah.bila tya pendapat dia.dia suh amek 4mbps..yg 2 ni pn xleh nk cover.lg nk amek 4.bangang.

    Kawasan kg melayu.kluang. jhr.

    ReplyDelete
  48. Tm nie memang cam haram service. Aku register online utk unify. Call bgtau nak install tapi haram senyap je. Bile call ckp takde pun record yg aku dh register. Kepala CEO dia!!! Yg call aku utk service pemasangan tu kebendenye!! Lepas tu aku pegi plak tmpoint.. register kat counter. Bg email bagai kata nak subcontractor akan pasang. Bile subcontractor call kata nak pasang hari bekerja. Aku ade maid je kat rumah. Aku kerja. Dia kata tak boleh. Sebab owner kena sign surat. Bodoh nye sistem. Wakil suami/isteri pun tak leh. Fine! Aku suh dtg hari sabtu atau ahad. Boleh plak dia ckp xde service weekend. Memang menyirap aku. Kepala hotak dia. Masa aku ke masa kau yg nk ikut nie. Lepas kena maki dia kata ahad dia dtg. Rupenye dia sub kat kontraktor lain plak. Pukul 11.30pg ahad call bgtau tak boleh pasang sebab barang takde. Macam bodoh subcontractor tm nie. Budak sales buat kerja susah2 cari pelanggan... korang buat taik kat belakang. Memang aku cancelled nak pasang. Takde kemaruk nak pasang klu mcm nie punye taik awal2 lagi diorang dah kasi. Memang makan gaji haram semuanye.

    ReplyDelete
  49. Rata2 byk komen yg aku baca semuanya penggguna TM mahukan keadilan khasnya dlm penggunaan line internet yg TM net bekal dn jual kpd pengguna. Mana tidaknya.. Dilihat pd P. Tanda iklan di seluruh Malaysia seolah2 TM net lh yg terbaik utk mnjd pilihan rakyat jelata. Tp bilamana acapkali berlakunya gangguan atau shutdown dlm perkhidmatan utk membaikpulih ke atas hal yg sama diatas.Seolah2 tidak selari atau setara dgn apa yg dilaungkan.Tp jika byrn sewa internet itu tidak dpt dilakukan mngikut tarikh dn hari yg di tetapkn nya dgn hnya lewat hnya dlm bbrapa hari sj maka isyarat internet pd moderm itu sdh mnjd kurang fuction atau kena tutup.... Byran nk cpt tp bila lambat sj terus jd malas...

    ReplyDelete
  50. Ganggang telefon rumah tak berbunyi...call x dpt masuk

    ReplyDelete
  51. Nomb rumah 0196087573 kg bumbun segamat

    ReplyDelete
  52. Silap nomb...maaf.....nomb rumah 079316278

    ReplyDelete
  53. Ganggang telefon rumah tak berbunyi...call x dpt masuk

    ReplyDelete
  54. ada sesiapa kat sini pernah ada isu dengan telefon? TM subcontractor kata internah problem, wayar putus.. pastu dia kata kalau nk buat boleh tp dgn TM akan masuk dlm bil.. kalau buat dgn dia byr kat dia terus.. ada tak pernah kena mcm saya?
    sy nk tau caj dia berapa?

    ReplyDelete
  55. kepada pengguna2 tm yg kecewa atau letih buat aduan banyak kali kepada tm sila wat aduan ke http://www.skmm.gov.my/..baru laju dorang wat kerja.lewat x bayar sebulan dh kena ptong wlaupun tak smpai limit kredit.tenet pula kerap putus dan makin pelahan.buat aduan masalah tak selesai dah pn tutup aduan tnpa tnya pihak penggadu dulu.wat aduan dekat skmm baru tm buat kerja laju,report pn x ttup sesuka hati je.bil pun dorang potong separuh harga.

    ReplyDelete
  56. kontraktor pemasangan unifi (UIPOF- MUHAMAD NUR ARIF) tidak beretika dan gagal hadir memasang unifi walaupun beliau beberapa kali sms dan telefon mengubah janji temu pada 30 Jun 2018 dari jam 12.30 pagi hingga 8.40 mlm

    ReplyDelete
  57. Bagi saya ini adalah masalah buat kali pertama sebab tak sampai 1 bulan lagi pasang streamyx 4mbps sudah ada problem. Speed yang saya terima sekarang ni cuma 2mbps saje...dah tak boleh lagi layan Youtube dalam format HD. Sudah buat aduan tapi so far tak ada apa-apa lagi action sebab i call hari cuti..dan kena tunggu sampai hari kerja seperti yg dijelaskan oleh pegawai perkhidmatan Telekom. Terpaksa tunggu dan lihat...tak tau apa nak jadi. Bulan kena bayar Rm 130.

    ReplyDelete
  58. Tm memang bodob nak duit laju tapi line slow nk mati. Sakit hati aku guna baik takyah pakai internet kalau camni same je mcm xde internet. Buang duit je bayar dhla service pon mcm taik. Bodoh tipu org je tau

    ReplyDelete
  59. tm mmg bodoh bahlul n bangang.. da la time hujan servis out . byr mahal.. line haram .. pegi mampus la tm.. aku benci ko..

    ReplyDelete
  60. elok tutup.je .. mampus terus pun xpe.

    ReplyDelete
  61. 0192382020
    0162621501

    unifi dah tak berfungsi sejak 1hb 2,2019..
    sampai lah ni tak ada action. .bayar tak pernah delay. ON TIME. WHAT HAPPEN TO TM

    ReplyDelete
  62. our UNIFI under name Siti Asnita Shafii is unwork since almost a month ago.. any solution for ths.one of the moderm display a red light. .previewsly it was green light

    ReplyDelete
  63. Boleh claim balik payment jika kerosakan lebih 3 hari Dari tarikh report.

    ReplyDelete
  64. Boleh claim balik payment jika kerosakan lebih 3 hari Dari tarikh report.

    ReplyDelete
  65. Tiang tm masih blum diperbaiki sepenuhnya kontrktor tu dah tak repair dah.. Sudah 2 minggu belum ada internet rugi bayar klu cam ni

    ReplyDelete
  66. Aku pun komen juga, styrmx ke celcom ke, maxis ke digi ke, umobile, dan yang bla2 aku tak cuba lagi. Tapi 3 rangkaian aku sebut seblm tu, ak dah try. Celcom line kt umah ak takde 4G. Dekat luar berlambak 4G. Sumbat boh..lepas tu maxis, arinie aku topup rm10 kena2 ptg advance rm12.50. Berhutang plak aku dekat rm2.50. Advance tu jual duit pinjamkan duit. Ntahlah, makin tersiksa rasanya. Lepas tu internet xde pun rm25 sbulan unlimited qouta ke ke.. Tdk2 kau 3Gb -5Gb sebulan y tu pun rm50-60 nak tukar ke plan lain xboleh. Dia igt aku bangla agaknya. Sial ko semua skmm, apa benda lagi, semua makan duit ahh kau. Kau menyebabkan lebih ramai rakyat malaysia ni, mencuri merompak, jual dadah berbagai2..sebab korang punya taste mmg gila babi lah. Network punya pasal ak maki dengan kerajaan sekali. Bukan apa kan. Bodoh lebih sangat. Benda2 kecik kadang2 tu xmasuk akal pun. Kau berniaga dengan rakyat kau. Macam kitorang ni rakyat negara jiran plak dah. Bodoh xabis2 kerajaan dri dlu smpi lah malaysia baru ke.. Baru nak banckrup adalah aku ni. Aduh, susah kau ni kerajaan. Kau tau rm100 y kerajaan bagi tu. Ckp topup ak 3Arie. Je kot. Jangan sembang byklah .murah2 kan harrga internet dajjal kau ni bboleh bankrup ak lw ikt kemahuan mmbeli internet kau semua ni

    ReplyDelete
  67. BEBERAPA KALI CALL TM DAIL 100. MASAALAH TEKNIKAL TEKAN 1. LEPAS TU MASUKKAN NOMBOR DAN KOD KAWASAN. LEPAS TU TUNGGU DI SAMBUNGKAN KE CUSTOMER SERVICE..TAK DI SAMBUNGKAN. TIBA-TIBA TUT TUT TUT..ASYIK PUTUS. DAH DEKAT 20 KALI BUAT CALL. BENDA YANG SAMA JUGAK. SO CAMNE NAK HUBUNGI BAHAGIAN TEKNIKAL NI? HAMPEH BETUL. PAS TU CUBA CALL PAKAI H/P DAIL 100...PUN SAMA...PUTUS JUGA...

    ReplyDelete
  68. Servive mcm taik...kja buka report...sengap mcm tu...duit kedarah bln2..bg la service yg setimpal org bayar oiii

    ReplyDelete
  69. Smlm report smpi la nk sent msg la..buka report habuk pn xdak..kja buka report lps tu lena..itulah TM skrg...service mcm puki

    ReplyDelete
  70. Saya ada buat pembayaran dengan technician TM dengan amount yang agak banyak atas alasan nak ganti box rosak dan renew contract. Tapi at last bila reconfirm dengan TM sepatutnya takda sebarang pembayaran kerana masih warranty. Saya kesal kerana pembayaran pada saya semulangi seperti dijanjikan tak berlaku.

    ReplyDelete
  71. Tiang patah. Kg yoi pokok Sena kedah

    ReplyDelete
  72. Pemasangan tiang unifi d Tmn Putra Utama Kangar,Perlis pd hujung bln Nov 2019 oleh kontraktor meninggalkn kesan dan longgokan tanah, tar pecah akibat dikorek dan ditinggalkn,mencacatkn pemandangn .Mohon pihak tm lebih bertanggungjawab.terima kasih.

    ReplyDelete
  73. Talian internet kerap hangging atau sliw terutama waktu hujan.

    ReplyDelete
  74. Dail 100 tok complain.. Tak sempat ckp dng operator talian dh d mati kan.. Dh seminggu cm ni je.. Cm mne nk complain

    ReplyDelete
  75. Dah Hampir 10 kali, dail 100 sunggoh menghampakan, panggilan dari celcom kena bayar, untuk tindakan TELEKOM MALAYSIA dengan segera

    ReplyDelete
  76. Streamyx dirumah saya sangat tidak memuaskan , terlampau kerap terputus, Bila musim hujan OK sikit. Speed pun lambat...

    ReplyDelete
  77. Line wifi ok tapi telefon rumah tak ada bunyi..call masuk or keluar pun x dapat..

    ReplyDelete
  78. streamyx line selalu lagging. minta di baiki.

    ReplyDelete
  79. Internet sudah lama rusak tak ade mari buat slalu janji slesai tapi belum lagi nak tunggu sampe bile mase qurantine nak guna internet pun susah tolong lah tm mari bikin.

    ReplyDelete
  80. streamex mmg kecewa.menyesal langgan khidmat unifi ni.

    ReplyDelete
  81. Assalamualaikum, saya ingin pihak tuan respon kepada masalah saya sebagai pengguna Streamyx di Taman Rasa Sayang 1 Bedong
    1. Talian WiFi terputus2 tak stabil hampir 1 bulan
    2. Talian rumah saya hanya dibekalkan 4Mbps sedangkan jiran saya mendapat 8mbps (bayaran sama dikenakan. Ada jiran saya cuma dpt 2mbps.
    3. Mengapa taman kami masih guna talian Cooper sedangkan taman sebelah Sinar Mentari, Bedong telah guna talian fiber
    4. Harap ambil tindakan demi keadilan untuk pengguna.
    Terima kasih

    ReplyDelete
  82. Talian wifi dn steamix berserabut main tambah sj cabut x ....saya x pakai pun streamix dn wifi...yg cabut pun dibiar berterabok sj...jgn nk untuk sj tp menyusahkan orang

    ReplyDelete
  83. Talian internet rosak mcm mne nak bt aduan

    ReplyDelete
  84. Baru rosak kt modem bhg internet tak menyala

    ReplyDelete
  85. Apa masalah tm sekarang buat lapaoran dah 5 ke 6 kali langsung tak datang tengok, bila call cakap akan cepatkan ini fari bulan mac sampai julai tak ada apa2 tindakkan. Wahai tm bagi perkhidmatan yang berpatutan ingat kami ni tak bayar bil...

    ReplyDelete
  86. Udah lah bayar mahal,pastu nak buat report nak kene tunggu pastu mencekik kredit tepon ak,cam hareπŸ˜‘

    ReplyDelete
  87. Nightmare kalau berurusan dgn TM ni.Mmg tidak bersikap profesional langsung.Brbagai alasan BANGANG yg timbul untuk MENIPU+MENGELIRUKANkan pelanggan.Yg pastinya TM perlu ada pesaing lain yg boleh meningkatkan lg kualiti perkhidmatan.

    ReplyDelete
  88. Saya buat laporan no 1-36056140048 pada isnin 24/8/2020...dimaklumkan ada masalah svc 60322011922 Di kawasan saya ( Bangsar) sebab itu ganggu unify ...dpt message bgtau problem tu dah settle Dan saya akan dpt semula servis unify pada 26/8/2020 pukul 2.30 am...tp sampai skrg still tak dapat ni..πŸ˜”πŸ˜”πŸ˜”

    ReplyDelete
  89. Kecewa bayaran rm 150 sebulan,tapi dapat decoder color putih,channel tiada pilihan, sepatutnya dapat recorder hitam utk television.mulai Jun 2020 masih belum ambil tindakan.hubungi Saya 053712222samb.3594

    ReplyDelete
  90. TM baca ke komen.. tak tau la apa masalah TM ni... jenuh call 100, p dekat TM point pun tak boleh nak selesai... kata nak hantat kontraktor... muka kontraktor pun tak muncul². mcm pelat padahal dah 5 hari buat aduan. Agaknya TM dah kaya kot tak kisah klu pelanggan potong line

    ReplyDelete
  91. Babi unifi bayar mahal line macam gampang

    ReplyDelete
  92. Cam terinaya....janji dpt 8mbps alih2 dpt 4mbps....guna 1family langsung tak jln...report dh buat tpi sama je...bayar penuh lak tu...

    ReplyDelete
  93. HI, nape ya line internet sering terputus-putus kat taman sri lambak 86000 kluang hampir kat 2 minggu line internet sgt teruk. jika keadaan mcm ni sy bercadang utk menamatkan perkhidmatan dgn TM. maklum

    ReplyDelete
  94. Susah nak dapat bantuan operator

    ReplyDelete
  95. report saya masih belum di selesaikan 1-41773671123

    ReplyDelete
  96. 2 Report # 1-42010038522 & 1-42022782214 sudah buat.tapi semua masih tak selesai ....lambat...tak effective

    ReplyDelete
  97. My nextdoor is lessoning what we talking in our house.Last mouth two young boys came to our house and said they wanted to repair our wifi TM.

    ReplyDelete
  98. I think my nextdoor is lessoning what we are talking in our house.They are taping what we are talking.
    Pls advise us we need your help TM tqvm.

    ReplyDelete
  99. They are doing something now with the wire out side our house.This is very urgent matter pls do the needful help to stop this from happening.tqvm

    ReplyDelete
  100. This is very urgent matter pls do help us TM.Web we need be today morning tqvm.You are best TM tqvm for your help in time.

    ReplyDelete
  101. Baru pasang tapi slow line. Bukanya bnyk pemakaian 1 org pakai saja boleh slow?

    ReplyDelete
  102. line internet xda..setiap minggu mesti ada satu hari line internet jadi merah(xda)..apa punca masalah yang sebenarnya..skmm sila ambil perhatian..

    ReplyDelete
  103. Line teruk pt yaani ni… abis kontrak aku mmg potong lah xnk pki dh..

    ReplyDelete
  104. Baru je pasang unifi fiber.Pasang 20/11/21,21/11/21
    Router dh rosak lampu kat router menyala merah trus on/ off byk kali pun sama gak.

    ReplyDelete
  105. Nak tanya, kalau maintenance (Subkontraktor kot) datang, mmg kena buat bayaran ke? Mmg jumlah dia tak banyak, RM30 shj. Tapi mcm pelik, sbb call customer service sebelum tu tiada bayaran apa2.
    Dia tukar wayar yg smbung pada route tu.

    Pastu skrg kan boleh claim jika maintenance datang lebih dari 24jam dari tarikh kita buat report. Ada yang tahu cara nak claim tak? TQIA.

    ReplyDelete
  106. Tm mmg masalah dalam iklan gak cakap tu dan ini tahun ni saja aku dh buat dua kali report masalah yg sama mcm tahun lepas .. tak tahu lah aku apa tindakan tm ni nak upgrade cakap tak boleh patut ramai ramai ni saman jer tm ni .. baru ada akal ..

    ReplyDelete
  107. talian talipon n internet masih x berfungsi..no talipon 064511660,no akaun D207155360105..sudah report dari pagi sampai sekarang masih belum dibaiki..no report 25265224996..harap dibaiki segera

    ReplyDelete