Wednesday, September 05, 2012

Cara yang betul melaporkan masalah atau aduan streamyx


Internet sering terputus? Terlalu perlahan? Tidak berpuas hati dengan perkhidmatan streamyx? Sudah tentu ramai pengguna internet di malaysia yang sering menghadapi masalah kerosakan alat dan sebagainya yang boleh menyebabkan talian internet menggunakan perkhidmatan TM Net streamyx begitu menghampakan. Sebelum melaporkan sebarang masalah, pastikan caranya betul dan tidak menghampakan anda semula. Siapa tidak marah kalau 100 dah pun call, report dah pun dibuat, tapi tiada tindakan susulan oleh kontraktor TM Streamyx? Mungkin ada salah dan silap anda sendiri. Terdapat pautan (link) di bawah bagi artikel yang menerangkan beberapa sebab tertentu internet boleh menjadi terlalu perlahan atau tiada lansung sambungan; dari segi perisian dan peralatan.
Teruskan bacaan bagi mengetahui cara yang betul untuk laporkan masalah tersebut…
Info
  • Perlu anda ketahui, setiap laporan yang diterima oleh bahagian teknikal TM net sepatutnya memerlukan nombor report bagi rujukan semula pihak TM dan anda sendiri. Number report ini akan diberi setelah selesai anda membuat asas semakan kerosakan (troubleshooting) pada peralatan tertentu. Biasanya anda dikehendaki membuat direct connection iaitu tanpa menggunakan splitter, terus pasang kabel telefon pada modem.
  • Pihak TM akan menghantar subkontraktor yang telah dilantik pada permulaan bagi memeriksa alat modem mahupun PC anda sendiri. Jadi, tidak semestinya masalah anda dapat diperbetulkan on-the-spot oleh kontraktor yang dihantar. Nombor report berguna untuk menghubungi semula pihak TM dan merujuk kembali masalah yang sama berdasarkan nombor report.
  • Pihak TM sedaya upaya cuba untuk menyelesaikan masalah anda namun sering kali juga pihak TM membuat kesilapan dengan menganggap semua pemilik streamyx lansung tidak tahu mengenai cara untuk troubleshoot masalah network. Jadi ini akan mengambil sedikit masa, anda diharapkan bersabar.
  • Bantuan teknikal sering kali mendapat aduan dan boleh dikatakan setiap hari pasti tidak kurang dari  100 aduan diterima. Jadi anda harus bersabar dalam melaporkan masalah. Namun tidaklah ini bermaksud anda perlu menghabiskan 30 minit bagi mendapat satu laporan dari pihak TM dan juga untuk mendapatkan nombor report.
  • Pihak TM hanya bersetuju untuk menghantar kontraktor teknikal ke kediaman anda setelah yakin bahawa masalah yang timbul adalah akibat dari masalah peralatan bukan perisian mahupun setting (tetapan) tertentu.
Langkah yang betul
  1. Kenal pasti punca masalah. Anda boleh rujuk link di bawah beberapa cara troubleshooting bagi perisian dan peralatan yang sering menggangu talian internet anda.
  2. Tanya dirisendiri, apakah anda mahu kontraktor terus datang sendiri untuk memeriksa masalah? atau anda hanya mahu bantuan untuk mencuba baik pulih sendiri? Jika mahukan kontraktor TM turun menyelesaikan masalah sendiri, ikut langkah 4 abaikan langkah 5.
  3. Call 100 dan pilih untuk melaporkan kerosakan teknikal.
  4. Selepas menjawab soalan berbentuk butiran peribadi dan akuan Streamyx, maklum kepada Operator TM bahawa anda menghadapi masalah modem. Katakan kepada Operator TM bawa modem tersebut mempunyai masalah setelah beberapa ketika anda menutup dan membuka kembali. Nyatakan kepada operator bahawa anda telah membuat sambungan secara terus tanpa menggunakan splitter. Beri maklumat jenis modem dan nyatakan anda mahu bantuan teknikal untuk datang sendiri untuk menyelesaikannya. Pastikan anda mendapat nombor report bagi masalah kerosakan yang dilaporkan.
  5. Maklumkan kepada Operator yang menjawab panggilan anda yang anda perlu tahu beberapa perkara untuk membaik pulis sendiri masalah internet anda. Tiada nombor report bagi bantuan seperti ini diperlukan.
PENTING!
Ramai pengguna yang mengabaikan nombor report dan tidak tahu lansung pentingnya nombor report masalah streamyx. Menjadi salah anda sendiri jika berharap pihak TM untuk menghantar kontraktor datang untuk membaik pulih tanpa usaha untuk mendapatkan nombor report semasa melaporkan masalah streamyx di talian 100 kerana kontraktor TM tidak akan dihantar ke rumah anda selagi tiada nombor report ini. Nombor report amatlah berguna sekiranya masalah yang dihadapi masih belum dapat diselesaikan dalam tempoh 24 jam dari waktu laporan kerosakan dibuat. Gunalah nombor report yang sama sehingga anda pasti masalah tak berlaku lagi.
ADUAN
Jika masih berlaku dan berlarutan hingga ke beberapa hari atau lebih dari seminggu, guna nombor report tersebut dan laporkan kepada pihak TM kembali, namun sekiranya ia berlarut terlalu lama tanpa tindakan, anda boleh melaporkan masalah ini kepada SKMM. Anda boleh menghatar aduan melalui email di alamat :aduanskmm@cmc.gov.my atau layari web SKMM di http://www.skmm.gov.my/
Ps; adalah menjadi hak anda sebagai pengguna untuk mendapatkan perkhidmatan tanpa gangguan setimpal dengan bayaran yang dikenakan ;) Setuju bukan?

34 comments:

  1. terima kasih ..sangat membantu ;)

    ReplyDelete
  2. unifi saya ok,nak call in out tak boleh

    ReplyDelete
  3. streamyx kat rumah saya dah rosak selama seminggu , saya dah banyak kali buat laporan kat tm tetapi x de ape ape tindakan yang dibuat . ape yang perlu saya lakukan

    ReplyDelete
  4. fast respond but still no solution

    ReplyDelete
  5. mohon pihak TM cepatkan pemasangan moderm streamyx di kediaman kami...datfar sblm mac lagi tp sehingga hari ini masih x selesai lg

    ReplyDelete
  6. saya nak upgrade 8mbps di kawasan saya secepatnya... Sabah, Beaufort, Kg Luagan Sanginan....

    ReplyDelete
  7. TM ni knpa ah? register bulan lalu, smpai skrg x dtg2 psang lgi??? call ckp mgkn dtg dlm mggu dpan tpi ni dah brpa mnggu wehhh

    ReplyDelete
  8. pukimak TM. pkerja pemalas? makan gaji buta?

    ReplyDelete
  9. pukimak TM. pkerja pemalas? makan gaji buta?

    ReplyDelete
  10. i pun mengalami masalah internet kerap putus putus 3 bulan... call 100 pun dah berapa puluh kali dah.. subkontraktor mari rumah check pun tak tahu berapa kali.. akhirnya apa tak settle bg i... masalah internet putus putus pun sama .. hari hari pun kenal mengalami masalah ini... tiap bulan bayar rm140 utk 4mb... tapi internet hari hari mengalami masalah... kalau bg u ... u boleh macam mana.... harap boleh dapat feed back...

    ReplyDelete
    Replies
    1. aa sama la.. i dapat itu masalah juga.. so ada apa2 yg TM selesaikan ke setakat ini

      Delete
    2. aa sama la.. i dapat itu masalah juga.. so ada apa2 yg TM selesaikan ke setakat ini

      Delete
  11. i pun mengalami masalah internet kerap putus putus 3 bulan... call 100 pun dah berapa puluh kali dah.. subkontraktor mari rumah check pun tak tahu berapa kali.. akhirnya apa tak settle bg i... masalah internet putus putus pun sama .. hari hari pun kenal mengalami masalah ini... tiap bulan bayar rm140 utk 4mb... tapi internet hari hari mengalami masalah... kalau bg u ... u boleh macam mana.... harap boleh dapat feed back...

    ReplyDelete
  12. Ya memang betul kata org, Kontraktor TM mmg PEMALAS, PENIPU, PUKIMAK & MAKAN GAJI BUTA. AKU HARAMKAN duit yg aku bayar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong 10000%... Memang pemalas. Sepatutnya ada akhta yg boleh menyaman TM ni.. KErja Sambil Lewa.. Aku Wakil Semenanjung HARAMkan JUGa DUit Bill tu..

      Delete
  13. Dah byk kali call tm utk tukar modem rosak..tapi sampai skrg pihak kontraktor belum datang..dah nk masuk 4hari dah..bil ckup bulan nak..haram jadah betul la...

    ReplyDelete
  14. Err....
    kalau dah treamyx down, line telefon pun takder bunyi langsung. nak call nombo 100 tu camner ekk??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Situasi sama mcm saya skrg..dekat modem cuma wifi yg mnyala..lain2 xde..nk call out guna line telefon langsung xde bunyi...

      Delete
    2. Saya ni dah la pengguna internet atas urusan kerja...sedih la cm ni..

      Delete
  15. Sama lah..streamyx 4mbps kat taman baru ni..highlight taman mewah, jasin ni sering kali putus..berbuih2 buat laporan..sama jer..xtolah pamasalah streamyx ni..mengecewakan..

    ReplyDelete




  16. Tuan
    PER: PERMASALAHAN RUNGUTAN PENGGUNA UNTUK PEMOTONGAN TELEFON PEJABAT PERNIAGAAN

    Perkara diatas adalah dirujuk,

    1. Pada tarikh 20hb Oct 2015 @ jam lebih kurang 10.00 am,saya telah pergi ke TM Taiping atas urusan pemotongan telefon bernombor 05 805 6430 yang beralamat 127,Jalan Kota,34000 Taiping,Perak - (Premis Kedai Perniagaan)
    2. Urusan ini telah pun selesai dan berjaya dipotong,manakala talian yang bernombor 05 806 6102 yang beralamat di no 27,Bangunan Arked Mara,Jalan Panggong Wayang,Taiping,tidak boleh berurusan seterusnya oleh kerana pegawai TM meminta saya membawa salinan SSM @ salinan kad pengenalan untuk berurusan selanjutnya tanpa memberitahu untuk membawa cop perniagaan
    3. Maka pada 21hb Oct jam lebih kurang jam 10.30 am,saya telah pergi untuk buat kali kedua untuk membuat urusan ini tapi malangnya tidak boleh diselesaikan oleh kerana mengikut penjelasan peg kaunter TM yg berkenaan, borang yang tidak dicop maka tidak dapat diproses untuk pemotongan
    4. Saya telah berusaha berjumpa pengurus TM disitu untuk menjelaskan situasi yg sebenar agar permohonan ini dapat memudahkan saya untuk berurusan.malang nya pengurus yang berkenaan tidak ada dan seterusnya dapat berjumpa dengan penyelia
    5. Setelah berjumpa penyelia tersebut,saya amat berasa hampa dan kecewa oleh kerana peg tersebut tidak dapat berbuat untuk memproses pemotongan tersebut sebalik nya memberitahu akan membantu saya menghantar pegawainya ke rumah untuk mendapatkan cop
    6. Bagi saya kenyataan ini nampaknya seperti berbaur sesuatu yang seakan memperli saya untuk memudahkan dan menyenangkan hati saya
    7. Untuk makluman tuan/puan,Bangunan Arkedmara Taiping, dalam proses pengubahsuaian luaran dan dalaman oleh itu penyewa2 dikehendaki keluar untuk sementara waktu
    8. Pemotongan segera harus dilakukan oleh sebab khuatir akan ada orang yang tidak bertanggongjawab dari menggunakan talian ini secara haram,memandangkan peti menempatkan bahagian sambongan di tingkat 2,sepatutnya di kunci tetapi tidak dikunci






    Oleh sebab2 yang sedemikian,

    a. Saya terpaksa berulang alik sejauh 28.8 km dari rumah untuk ke pejabat TM yang terletak di Bandar Taiping sebanyak 3 kali pada tarikh 19hb Oct / 20hb Oct / 21hb Oct 2015 ( iaitu 28km x 3 = 76km )
    b. Tidak menjelaskan secara terperinci apakah item yang perlu dibawa semasa berurusan untuk pemotongan talian TM yang didaftarkan atas nama syarikat pada 20/10/2015
    c. Menghadapi masalah parker kereta untuk berurusan dengan TM
    d. Terpaksa pergi untuk kali ketiga pada 21hb Oct 2015 untuk menyelesaikan masalah pemotongan ini

    Diatas perkara ini,

    Saya bercadang pada Tuan/Puan,supaya utk syarat2 yang tertentu berurusan dengan TM dapat kelonggaran sedikit diatas sebab2 yang yang difikirkan menasabah tanpa menyusahkan pelanggan

    Dan bercadang juga mendisiplin anggota kerja yg berurusan dengan pelanggan dengan mengucapkan “Selamat Pagi Atau Selamat Datang atau Mengucapkan Salam pada yg beragama Islam” sambil memberi senyuman agar nampak lebih baik bersopan dan lebih mesra

    Untuk makluman tuan/puan semasa saya berurusan tempohari,tiada ternampak akan ada ciri2 yang saya nyatakan seperti diatas

    Dengan dukacitanya disini,

    Saya ingin memprotes dengan keputusan untuk bercadang akan tidak lagi mahu mengambil khidmat perhubungan TM dimasa masa akan datang dan berhasrat untuk membuat pemotongan talian saya di rumah yang bernombor 05 858 1419 dan juga talian pejabat saya di Ipoh yang berdaftar atas nama FATHONAH GLOBAL SDN BHD di talian 05 – 3122787 di Komplek Megoplek Ipoh,Pk

    Saya juga ingin tahu maklum balas dan penjelasan dari pihak tuan (secara bersurat) sebagai menjawab surat aduan saya ini dan jika tiada jawapan apa apa selepas ini maka pada 1hb Disember 2015 saya akan menamatkan semua talian perkhidmatan TM sebagai pelanggan tuan/ puan


    Sekian terima kasih

    ReplyDelete
  17. INTERNET TM DI KG MATANG ROAD,34750 MATANG PON SERUPA,KADANG TERPUTUS LINE BUAT SEKETIKA DALAM MASA 20 SAAT KADANG2 SETENGAH JAM .. PERKHIDMATAN MENGECEWAKAN

    ReplyDelete
  18. INTERNET TM DI KG MATANG ROAD,34750 MATANG PON SERUPA,KADANG TERPUTUS LINE BUAT SEKETIKA DALAM MASA 20 SAAT KADANG2 SETENGAH JAM .. PERKHIDMATAN MENGECEWAKAN

    ReplyDelete




  19. Tuan
    PER: PERMASALAHAN RUNGUTAN PENGGUNA UNTUK PEMOTONGAN TELEFON PEJABAT PERNIAGAAN

    Perkara diatas adalah dirujuk,

    1. Pada tarikh 20hb Oct 2015 @ jam lebih kurang 10.00 am,saya telah pergi ke TM Taiping atas urusan pemotongan telefon bernombor 05 805 6430 yang beralamat 127,Jalan Kota,34000 Taiping,Perak - (Premis Kedai Perniagaan)
    2. Urusan ini telah pun selesai dan berjaya dipotong,manakala talian yang bernombor 05 806 6102 yang beralamat di no 27,Bangunan Arked Mara,Jalan Panggong Wayang,Taiping,tidak boleh berurusan seterusnya oleh kerana pegawai TM meminta saya membawa salinan SSM @ salinan kad pengenalan untuk berurusan selanjutnya tanpa memberitahu untuk membawa cop perniagaan
    3. Maka pada 21hb Oct jam lebih kurang jam 10.30 am,saya telah pergi untuk buat kali kedua untuk membuat urusan ini tapi malangnya tidak boleh diselesaikan oleh kerana mengikut penjelasan peg kaunter TM yg berkenaan, borang yang tidak dicop maka tidak dapat diproses untuk pemotongan
    4. Saya telah berusaha berjumpa pengurus TM disitu untuk menjelaskan situasi yg sebenar agar permohonan ini dapat memudahkan saya untuk berurusan.malang nya pengurus yang berkenaan tidak ada dan seterusnya dapat berjumpa dengan penyelia
    5. Setelah berjumpa penyelia tersebut,saya amat berasa hampa dan kecewa oleh kerana peg tersebut tidak dapat berbuat untuk memproses pemotongan tersebut sebalik nya memberitahu akan membantu saya menghantar pegawainya ke rumah untuk mendapatkan cop
    6. Bagi saya kenyataan ini nampaknya seperti berbaur sesuatu yang seakan memperli saya untuk memudahkan dan menyenangkan hati saya
    7. Untuk makluman tuan/puan,Bangunan Arkedmara Taiping, dalam proses pengubahsuaian luaran dan dalaman oleh itu penyewa2 dikehendaki keluar untuk sementara waktu
    8. Pemotongan segera harus dilakukan oleh sebab khuatir akan ada orang yang tidak bertanggongjawab dari menggunakan talian ini secara haram,memandangkan peti menempatkan bahagian sambongan di tingkat 2,sepatutnya di kunci tetapi tidak dikunci






    Oleh sebab2 yang sedemikian,

    a. Saya terpaksa berulang alik sejauh 28.8 km dari rumah untuk ke pejabat TM yang terletak di Bandar Taiping sebanyak 3 kali pada tarikh 19hb Oct / 20hb Oct / 21hb Oct 2015 ( iaitu 28km x 3 = 76km )
    b. Tidak menjelaskan secara terperinci apakah item yang perlu dibawa semasa berurusan untuk pemotongan talian TM yang didaftarkan atas nama syarikat pada 20/10/2015
    c. Menghadapi masalah parker kereta untuk berurusan dengan TM
    d. Terpaksa pergi untuk kali ketiga pada 21hb Oct 2015 untuk menyelesaikan masalah pemotongan ini

    Diatas perkara ini,

    Saya bercadang pada Tuan/Puan,supaya utk syarat2 yang tertentu berurusan dengan TM dapat kelonggaran sedikit diatas sebab2 yang yang difikirkan menasabah tanpa menyusahkan pelanggan

    Dan bercadang juga mendisiplin anggota kerja yg berurusan dengan pelanggan dengan mengucapkan “Selamat Pagi Atau Selamat Datang atau Mengucapkan Salam pada yg beragama Islam” sambil memberi senyuman agar nampak lebih baik bersopan dan lebih mesra

    Untuk makluman tuan/puan semasa saya berurusan tempohari,tiada ternampak akan ada ciri2 yang saya nyatakan seperti diatas

    Dengan dukacitanya disini,

    Saya ingin memprotes dengan keputusan untuk bercadang akan tidak lagi mahu mengambil khidmat perhubungan TM dimasa masa akan datang dan berhasrat untuk membuat pemotongan talian saya di rumah yang bernombor 05 858 1419 dan juga talian pejabat saya di Ipoh yang berdaftar atas nama FATHONAH GLOBAL SDN BHD di talian 05 – 3122787 di Komplek Megoplek Ipoh,Pk

    Saya juga ingin tahu maklum balas dan penjelasan dari pihak tuan (secara bersurat) sebagai menjawab surat aduan saya ini dan jika tiada jawapan apa apa selepas ini maka pada 1hb Disember 2015 saya akan menamatkan semua talian perkhidmatan TM sebagai pelanggan tuan/ puan


    Sekian terima kasih

    ReplyDelete
  20. Rumah ak yang keenam dalam lorong, pada permulaan lorong ad tiang telefon dan kotak hitam TM, tiang telefon pon dipacak 2 tiang je dalam lrong tu, aku dulu pakai unifi, suh terminate sebab unifi xda situ dan mohon streamyx, lepas mohon di cakap pula nak tarik wayar telefon tu jauh dari rumah, jauh apebenda nye 50m je dari umah tiang ke 2, 100m xsampai dari kotak hitam.. kontraktor cakap dia xboleh buat sebab tiang xde, lepas tu dia bagitahu, kalau aku sanggup bayar rm400-500 dia boleh buat.. palebatak dia rm400-500 dia mntak baru bleh buat? kabel tu TM bekalkan kepada dia kan? pastu apesal mintak duit dgan aku, lepas dapat duit dgan aku, dorang pi klaim plak dengan TM? makan duit haram ke ape? panas hatila.. selang 3 buah rumah dari umah ak ad je internet n telefon.. so? apesal xleh tarik plak ke rumah aku? AREA KAMPUNG DELEK KANAN KLANG! ak kol 100 pon pempuan tu cakap mcm aku ni orang bodoh je.. puiiiiiiii

    ReplyDelete
  21. Mintak Ahli parlimen tolong Naikan MAsalah Rakyat dengan Telekom Malaysia ni ke Dewan Parlimen. Ape nak Jadi TM ni.. mintak ada pindaan akhta yg boleh menyaman TM ni.. Sbb bayar bill tak Berbaloi.. Makan duit haram

    ReplyDelete
  22. pekerja TM mmang mkn gji buta pn..wifi aku dh 3 mnggu xbleh guna..buat report mcm buat report kt kayu..kimak tol..

    ReplyDelete
  23. ehh bodoh kenapa line wifi di tawau ni putus putus....1 bulan suda ni...

    ReplyDelete
  24. kimak la kau tm....kami buat dah banyak kali tapi tidak di layan....babi la kau kami bayar ba line ni kimak jugak kau tm sial babi babi babi babi babi babi babi babi babi babi....BODOH BAGUS MATI SEMUANYA

    ReplyDelete
  25. dail 100 dekat setengah jam tak da orang angkat siapa yang kena bayar line telefon handphone aku ni...

    ReplyDelete
  26. boleh tak nak tanya ?
    modem internet kt rumah sy ok cuma tak detect dekat handphone and pc ?? mybe tersilap hide access point ... can someone help me ?

    ReplyDelete